MENU

Освітній процес - це інтелектуальна, творча діяльність у сфері вищої освіти і науки, що провадиться у закладі вищої освіти (науковій установі) через систему науково-методичних і педагогічних заходів та спрямована на передачу, засвоєння, примноження і використання знань, умінь та інших компетентностей у осіб, які навчаються, а також на формування гармонійно розвиненої особистості. Це свідомо, раціонально побудована (штучна) практика освіти, яка виходить із загальних завдань соціалізації молодих людей в даній культурі. Іншими словами, цільова модифікація процесу освіти педагогічними засобами породжує спеціалізовані форми освітніх процесів. І хоча це також процес, але освіта тут здійснюється особливим чином. Освітній процес не відбувається сам по собі, а повинен бути спеціально побудований, цілеспрямовано орієнтований і організований. Тому він має штучний характер, визначається цільової детерминацией, а значить, передбачає цілком певні способи досягнення цих цілей. Освітні процеси як спеціально організовані здійснюються в тому випадку, якщо зразки культури не представлені у формах реального життя індивіда і тому не можуть бути освоєні в природній формі. В освітніх процесах індивід опановує вищими, власне людськими здібностями і психологічними функціями - інтелектом, бажаннями, волею, емоціями і почуттями - як власними, перетворює себе в культурного, історичного суб'єкта. Освітні процеси - на відміну від процесів утворення - у своїх історичних формах не самостійні, не існують у чистому вигляді. Вони мають культурну заданість, а в рамках певної освітньої програми, певного освітнього інституту виявляються (повинні бути) взаємопов'язаними і взаимопроницаемыми. Ми спеціально уточнюємо: "повинні бути", так як в реальній освітній практиці одні освітні процеси займають домінуюче, а інші - підлегле становище. Такими освітніми процесами виступають, як правило, процеси навчання, зрідка - виховання; процеси вирощування і формування будуються як супутні і, по суті, стихійні процеси освіти.